tisdag 26 juli 2011

Bakat och syltat

Denna gång blev det en vinbärskaka, vi har så mycket röda vinbär på vår buske så vi vet inte vad vi ska göra med allt. Koka gelé och saft, göra kakor går ju men det får ju vara med måtta, det ska ju ätas upp också.


Svärmors vinbärskaka

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl smält smör
Röda vinbär

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda ner vetemjölet och till sist det smälta smöret. Häll smeten i en smord och bröad form. Strö vinbär över i önskad mängd. Baka i ugnen 175 -200 grader, ca 30 min.
Och ja, jag har inte glömt bakpulver, det ska inte vara något i denna kaka.


I söndags var jag ute och plockade blåbär för att tillsammans med våra sista hallon koka drottningsylt. Det är nog den godaste pannkakssylten enligt mig. Jag har kokat jordgubbssylt också men denna är bäst.

Nu måste jag bara komma på något att göra med våra krusbär. Jag har testat marmelad och den blev god men nu vill jag göra något annat. Såg ett recept på krusbärschutney, det lät spännande.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag antar att du missat att du vann sommartävlingen inne hos mig ;-)
    Maila mig din adress så skickar jag vinsten till dig!
    / Ulrika

    SvaraRadera